De OntwerpAcademie werkt al jaren met carrouselgroepen dat noemen wij ook wel instroomgroepen. We werken dus met 2 soorten groepen: vaste groepen en instroomgroepen. Instroomgroepen zijn dynamischer omdat het leren met elkaar en van elkaar daar meer tot uiting komt doordat er studenten bij elk nieuw lesblok zowel in- als uitstromen. Het dynamische onderwijs dat op die manier bij de instroomgroepen ontstaat wordt ook wel blended learning genoemd.
Lees verderHet moet allemaal groener, veel groener. Willen we onze leefomgeving leefbaar houden dan zullen we de omgeving aantrekkelijker, groener en gezonder moeten maken, op een zodanige manier dat biomassa en biodiversiteit zich stevig kunnen ontwikkelen. Niet in de marge maar robuust. Om dat te realiseren heb je veel groene oppervlakte nodig dat maximaal verbonden is met andere groenvoorzieningen.
Lees verderAls gevolg van de klimatologische veranderingen zijn goede beplantingsadviseurs meer dan nodig. Zij zijn de professionals die de specifieke kennis hebben om voor elke denkbare situatie – vooral als de omstandigheden extreem zijn, zoals bij gevels en daken - plantvoorstellen te ontwikkelen. Het samenstellen van goed functionerende plantcomposities leveren een bijdrage aan de biodiversiteit.
Lees verderElke eerste maandagavond van de maand organiseren we PodiumBoskoop, lezingen waarbij het Podium door deskundigen gebruikt wordt om een aspect van het groene vak te belichten. PodiumBoskoop is een laagdrempelige manier om te netwerken, (oud)studenten te spreken en kennis te delen. Naar aanleiding van de lezing: Ontwerpen met natuur’ met Cor Simon werden er vragen gesteld. Het beantwoorden van die vragen doen we aan de hand van drie blog artikelen.
Lees verderDeze fotowedstrijd werd in juni uitgeschreven door de OntwerpAcademie naar aanleiding van de tuinenreis 2024 van de OntwerpAcademie naar de Cotswolds in het Verenigd Koninkrijk o.l.v. Marlien van der Linden en Piet Boersma.
Lees verderToegegeven! Ik heb er zelf ook even over na moeten denken om de diepere betekenis achter Biophilic Design te zien. Met dank aan Hilde Reichgelt want zij heeft tijdens PodiumBoskoop ruimschoots de tijd genomen om ons - de deelnemers aan PodiumBoskoop - uit te leggen wat Biophilic Design is, hoe het werkt en wat het ons - de gebruiker – te bieden heeft.
Lees verderOnze studenten hebben leerzame dagen gehad tijdens de vakexcursie Groene Parels door Rotterdam! Onder leiding van de gidsen Marieke de Keijzer, Natascha van den Ban en Max Griebling zijn ze op de fiets langs diverse tuinen, (dak)parken en unieke groene hotspots in de stad geweest.
Lees verderKortgeleden kwam ik ondestaand stukje tegen – inmiddels 10 jaar geleden en geschreven naar aanleiding van uitspraken van de Dalai Lama die destijds gepubliceerd werden in het In het blad P+ van MVO Nederland, jaargang 12, nr. 6 2014. De titel van het artikel is: Leren met het hart en heeft wat mij betreft nog niets ingeboet aan actualiteit of betekenis.
Lees verderHet is ondenkbaar; een architect die een gebouw ontwerpt zonder materiaalkennis. Een modeontwerper die zijn stofsoorten niet kent. Een industrieel vormgever die zijn materialen kiest met behulp van een appje…Lachwekkend? Eigenlijk wel. In elk ontwerpvak is het belangrijk dat je de eigenschappen van je materialen kent. Materialenkennis in de tuin- en landschapsarchitectuur is van een andere orde.
Lees verderHet hoeft geen betoog dat - als gevolg van klimaatverandering - groen belangrijk is geworden. Tuinen spelen als het gaat om het leefbaar houden van onze omgeving een cruciale rol. Groene tuinen fungeren als een spons voor water, beplanting vangt stof af en lommerrijk groen vermindert de hittestress. Bovendien draagt een groene tuin bij aan biodiversiteit.
Lees verderSteeds vaker horen we in de interieurarchitectuur de wens om “ buiten naar binnen te halen“ vanuit het verlangen meer natuur in het interieur te ervaren. Slechts zelden worden interieur en exterieur tegelijk, laat staan door dezelfde vormgever, ontworpen. Maar zie het eens voor je: het woonhuisinterieur èn de tuin ontwerpen als één geheel, een zogenaamd integraal ontwerp, met als verbindende factor natuur en vormgeving. Als interieurarchitect en docent tuinarchitectuur zie ik hierin mogelijkheden voor onze Tuinarchitectuur studenten!
Lees verderAls je op de socials kijkt naar afbeeldingen van tuinen dan lijkt het soms alsof grind en split de enige verharding zijn die je zou kunnen toepassen om op een verantwoorde manier het water in de tuin af te voeren of in de grond te laten zakken.
Lees verderHoe maak je de vertaalslag naar de kleine tuin vanuit grotere landschappen? Hoe ga je om met onderwerpen als permacultuur? En is de opleiding Beplantingsspecialist ook interessant als je in kleine tuinen werkt? Vragen van studenten en geïnteresseerden zijn belangrijk voor ons omdat we met het beantwoorden van die vragen concreet kunnen inzoomen op de specifieke aspecten.
Lees verderStuderen bij de OntwerpAcademie houdt in dat we studenten uitdagen om stappen te nemen, te ondernemen, deelnemen aan Schetssessies maar ook deelnemen aan StageProjecten. Want StageProjecten blijken keer op keer een effectieve manier om ‘meters te maken’, comfortabeler en vooral vaardiger te worden.
Lees verderOverweeg je de start voor een carrière in het groen? Ben je al werkzaam in het groen als hovenier of groenprofessional en wil je je plantenkennis verrijken? In deze korte film krijg je een indruk hoe ons onderwijs er uit ziet en proef je iets van de sfeer van het onderwijs. De allerbeste indruk krijg je natuurlijk als je een proefles volgt, gewoon tijdens een van de reguliere lessen die we aanbieden. Proeflessen kun je altijd en vrijblijvend volgen, ze zijn representatief want wat je ziet is wat je krijgt.
Lees verderStageProjecten. Wat zijn het, wat kun je er mee en waarom zou je het doen? De OntwerpAcademie werkt al jaren met dit succesvolle concept waarmee studenten zich verder kunnen bekwamen in het tuinontwerpen, beplantingsplannen en beplantingsleer.
Lees verder