Probaat onderwijsmiddel
We hoeven het niet te doen maar doen het toch! Het organiseren en aanbieden van Schetssessies. Omdat we het belangrijk vinden dat de student veel oefent en in contact komt met de consument. Het is een leermiddel dat deel uit maakt van ons onderwijs. Naast Schetssessies bieden we de student bijvoorbeeld ook StageProjecten aan. Maar nu halen we de Schetssessies er even uit.
1. Win-win
Schetssessies zijn evenementen die wij samen met organisaties als Steenbreek en Tuinvisie door heel Nederland aanbieden.
Het idee is eenvoudig. Je hebt een aanbiedende organisatie, studenten, een consument en een leverende organisatie zoals de OntwerpAcademie. Het leuke van deze evenementen is dat iedereen er baat bij heeft. Een win-win situatie dus. De student leert, de OntwerpAcademie krijgt wat exposure, de consument gaat met ideeën naar huis en de aanbiedende organisatie kan haar boodschap uitdragen.
2. Leerfeffect student
In een ongedwongen informele sfeer maakt de student contact met de consument. Gedurende een klein uur wisselen beide partijen informatie uit, de student selecteert hoofdzaken van bijzaken, ordent de wensen van de consument en zet globale ideeën uit. In korte tijd moet er dus heel wat gebeuren waarbij de student aansluiting moet zien te vinden bij de consument. Het schetsen, tekenen en visualiseren van ideeën loopt als een rode draad door dit gesprek dat een oriënterend karakter heeft.
3. Leertraject
Schetssessies maken deel uit van een groter leertraject van de student. Schetssessies zijn er voor zowel Tuinarchitectuur als Plantenkennis studenten. Belangrijk is dat een student kansen krijgt om zijn/haar kennis in de praktijk te brengen. Leren ontwerpen is een ambacht dat begint bij tekenvaardigheid en het maken van veel ‘meters’. Daarnaast staan studenten voor de uitdaging om binnen de beperkte tijd die ze hebben op zoek te gaan naar het karakteristieke van de tuin in combinatie met de wensen van de consument. Vertegenwoordigers van de OntwerpAcademie zijn aanwezig bij deze evenementen om bij te springen als dat nodig is.
4. Concurrerend of toch niet?
Sommige groenprofessionals zien de schetssessies als concurrerend. Dat is jammer en ook niet nodig, zo vinden wij. Schetssessies hebben om te beginnen een incidenteel karakter, de ene keer zijn we in het Noorden de andere keer in het Zuiden actief. Bovendien gebruikt de consument de Schetssessies om zich te oriënteren. Vaak zien we dat de vervolgstappen na de Schetssessie heel anders zijn dan in eerste instantie is getekend. De consument is aan het denken gezet. Bovendien is de beschikbare tijd te beperkt om een volledig plan te produceren.
Hoe het ook zij wij geloven in de Schetssessies als onderwijsmiddel, bovendien zijn het altijd hele ‘rijke’ momenten waarop studenten elkaar ontmoeten, kennis en ervaring delen en gezamenlijk de consument een beetje bewuster maken. Hoe mooi is dat!
Lees ook:
Het belang van onderwijs
Hoe ziet een lesdag bij de vakopleiding Tuinarchitectuur er uit?
Uitgelicht StageProject
Tuinadvies van studenten op groenfestival Gardenista
Heb je ideeën of suggesties? Laat het ons weten via studentenzaken@ontwerpacademie.nl of meldt het op OA-Connect.
Wil je op de hoogte blijven?
Wordt dan lid van onze community OA-connect.