De waarde van het handmatig tekenen.
Ja hoor daar is ie weer, de vraag die steevast terugkomt tijdens de studievoorlichtingdagen. Waarom tekenen we met de hand en heb ik talent nodig om goed te kunnen tekenen?
Om met de laatste vraag te beginnen. Je hebt geen talent nodig om te kunnen tekenen voor hetontwerpvak. Wat wel handig is om te beschikken over tijd en ruimte om te kunnen tekenen. Een open mind met de wil om verschillende tekentechnieken te willen leren helpt natuurlijk ook.
Voor alle duidelijkheid. De tekeningen die je als ontwerper maakt zijn in veel gevallen schematisch en technisch van aard. Dat klinkt dan misschien weer wat saai maar wij maken nu eenmaal geen Rembrandts, tekeningen hoeven er niet gepolijst uit te zien waar het in de opleiding om gaat is dat je leert tekenen en schetsen als middel om te inventariseren, te analyseren en te conceptualiseren. Het maken van tekeningen is geen doel op zich maar een middel om te communiceren met je opdrachtgever. Als we alles wat we bedacht hebben in de tuin zouden moeten beschrijven krijg je ellenlange teksten. Met een snelle schets of plattegrond wordt de bedoeling direct duidelijk.
Een beeld zegt nu eenmaal meer dan 1000 woorden!
Waarom handmatig schetsen en tekenen?
Tja, om te leren kijken en te analyseren is het antwoord. Nog korter gezegd om te leren ontwerpen.
Het is heel treffend door de Delftse hoogleraar Clemens Steenbergen beschreven in het boek Ontwerp & Landschap. Tekenen als instrument. Het boekje is sowieso een aanrader om aan te schaffen (gebruikt) in het eerste hoofdstuk geeft Steenbergen een overtuigend pleidooi voor het tekenen als instrument: overtrekken, natekenen, analytisch tekenen, technisch tekenen enzovoorts. Er zijn veel verschillende vormen van tekenen. Tekenen kan op elk moment, in de bus, tijdens voetbal en het kost werkelijk niets. Een snelle schets, een impressie of een detail van een bouwkundig element. Kijk eens naar het werk van Matthijs de Boer; Stadsschetsen.Schetsen doen we ook tijdens de lessen, binnen en buiten.
Waarom met de hand?
Tijdens de opleiding willen we vooral graag dat je leert kijken, analyseren en ontwerpen. Ben je met de computer of ipad bezig dan verleg je het accent onbewust naar de vaardigheid om met het programma om te gaan. Voor de eerste jaars studenten willen we dat per se niet. We willen dat je onderzoekt, vragen stelt door middel van de schets. Eerst ontwerpvaardig worden later komen de hulpmiddelen. Je kent het gezegde wel: met een foto laat je zien dat je er was, met een schets toon je wat je gezien hebt.
Teken vooral
Iedereen kan tekenen, tekenen is kijken en analyseren. Wij kijken tijdens de opleiding niet naar de ‘verpakking’, de vorm, het gaat ons om de inhoud. Wat laat je zien, waarom en wat wil je ermee zeggen? Alles wat je doet is goed. Het gaat er vooral om dat je het doet, dat je tekent en dat je leert om je uit te drukken en te communiceren via de tekening. Wat je daarmee ook leert is je ‘geesteskind’ te delen met anderen, vakgenoten en professionals bijvoorbeeld. Op ontwerpbureaus is het volstrekt normaal dat er een transparantje overheen gelegd wordt om een andere zienswijze te verhelderen. Dat is soms eng, maar het leren gaat er ook over om te ontdekken dat anderen er altijd wel wat van vinden.
Tot slot, tekenen maakt je vrij, tekenen lokt uit. Iedere lijn die je trekt is als het stellen van een vraag, op de eerste plaats een vraag aan jezelf. Wat doet die lijn daar? wat gebeurt er als ik ‘m anders teken? Breder teken? Enzovoorts. Kortom tekenen is studeren. En wees nou eerlijk in welk vak kun je dat nu zeggen?
Veel tekenplezier
Lees ook eens:
4 redenen waarom schetssessies zo belangrijk zijn voor onze studenten
De kunst en het nut van de snelle schets
Wil je op de hoogte blijven?
Wordt dan lid van onze community OA-connect.
Vergeet onze socials niet:
LinkedIn | Facebook | Instagram