Kennis delen, enthousiasme en liefde voor het vak overbrengen en (weer) willen samenwerken met collega’s. Dat zijn de belangrijkste drijfveren van onze docenten om te solliciteren. Begin dit jaar maakten we kennis met landschapsontwerper Adri Voorwinden en tuinarchitect Lars Veenboer. “Wat zou ik dat graag willen doen! Dat was mijn eerste gedachte bij het lezen van jullie vacature voor een docent tuin- en landschapsarchitectuur.” In deze blog stellen Lars en Adri zich voor.
Lees verderWetenschappelijke plantennamen lijken op het eerste gezicht vaak lastig of een mond vol, maar ze maken eigenlijk deel uit van een heel handig informatiesysteem. Inhoudelijk vertellen zij vaak iets over de eigenschappen van de plant. En de schrijfregels zorgen voor de wegwijzers in de plantenwereld. Tenminste, als ze goed worden toegepast. Maar helaas schort het daar nogal eens aan. Een onjuiste schrijfwijze leidt vaak tot verwarring en in het ergste geval tot een soort verkeerschaos in plantenland. Maar wat is dan de juiste schrijfwijze?
Lees verderStagebegeleider Peter Kroesen: “Studenten zijn vaak zo enthousiast over mooie beplanting dat ze in een tuin vaak (te) veel verschillende planten zetten. Over het algemeen is de stelregel, minder is meer. Mooie, opvallende elementen zijn alleen mooi als je niet twintig andere blikvangers in de buurt plaatst. Het beplantingsplan van Arjo Boersma valt op door de zorgvuldige balans waarbij hij ook goed rekening heeft gehouden met de bestaande beplanting. Een slim concept als oplossing voor de uiteenlopende wensen van de opdrachtgever, vormde de basis.
Lees verderEen StageProject maakt de opleiding Tuinarchitectuur compleet. Stagebegeleider Peter Kroesen: “Al het geleerde tijdens de lessen komt aan bod. Studenten zetten alle stappen die nodig zijn voor het maken van een uitgebalanceerd tuinontwerp. Deze keer belichten we de landschappelijke benadering in het ontwerp van Carla van de Kolk. Op zoek naar een concept voor de te ontwerpen tuin, ontdekte ze hoe de rivier de Dommel door het omringende gebied slingert en verschillende landschappen passeert. Daar ging Carla mee aan de slag en dat heeft ze heel goed gedaan.”
Lees verderBij de opleiding Tuinarchitectuur ligt de focus op het denken in concepten. Het ontwikkelen van een concept vraagt veel onderzoek, studie, een open blik en de uitdaging om jezelf kritische vragen te stellen. In de serie waarin we StageProjecten belichten, dit keer een nog niet afgerond project waarbij de eerste inventarisatieanalyse de conceptmatige benadering al heel goed laat zien. Vakdocent en stagebegeleider Peter Kroesen: “De landschappelijke benadering van Daniëlle van Vleuten vind ik heel mooi en slim gedaan.”
Lees verderEen crisis heeft vele gezichten. De effecten op gezondheid en economie zien we elke dag in de media en zijn bij deze coronacrisis natuurlijk niet te onderschatten. Maar wonderlijk genoeg kent elke crisis ook positieve kanten. Crisis dwingt tot reflectie en creativiteit. Daarnaast zien we bijvoorbeeld dat het belang van ‘ons eigen stukje buitenruimte’ nog nooit zo groot is geweest. En dat biedt straks heel veel kansen voor de groene sector en het ontwerpvak. Zaak dus, om nu alvast na te denken over creatieve en duurzame oplossingen, die vooral weinig kosten.
Lees verderEen tevreden klant is de kroon op het werk van onze studenten. Ook nu in ‘coronatijd’ kunnen StageProjecten doorgaan zoals we gewend zijn. Het enige verschil is dat student, opdrachtgever en stagebegeleider op afstand of afzonderlijk de tuin bekijken. Alle afspraken en begeleiding vinden verder telefonisch en online plaats. Elke week zetten we een StageProject in de schijnwerpers. Vandaag het ontwerp van student Christina Koutsomailis.
Lees verderOoit wel eens nagedacht over wat een ecologische tuin is? Of hoe je een tuin zo ecologisch mogelijk kunt maken? Dat is naar mijn idee een tuin waar je helemaal niets doet. Niets! Geen enkele handeling. Geen terras, geen pad, niet frezen, geen planten je laat alles spontaan opkomen en je doet er niets aan. De natuur zal - met de natuurlijke processen die samenhangen met bodem, water en niet te vergeten successie - er vanzelf voor zorgen dat er een vegetatie ontstaat die het beste past op die plek onder die gegeven omstandigheden.
Lees verderOm studenten Tuinarchitectuur extra praktijkervaring te bieden, zijn we in 2019 gestart met de StageProjecten: concrete tuinontwerpopdrachten die worden uitgevoerd door studenten, onder begeleiding van een stagebegeleider. Ook nu in ‘coronatijd’ kunnen deze projecten doorgaan zoals we gewend zijn. Het enige verschil is dat student, opdrachtgever en stagebegeleider op afstand of afzonderlijk de tuin bekijken. Alle afspraken en begeleiding vinden verder telefonisch en online plaats. Vanaf deze week zetten we elke woensdag een StageProject in de schijnwerpers. Vandaag het ontwerp van student Anetta Gerding.
Lees verderBij het woord Corona dacht ik voorheen altijd meteen aan een Anemone soort. Sinds de uitbraak van het coronavirus is dit wel anders. Momenteel bepaalt de ontwikkeling van het coronavirus of geplande activiteiten kunnen doorgaan. Dat geldt natuurlijk ook voor de eerstvolgende excursie van de OntwerpAcademie naar de Keukenhof, op 3 en 4 april en we volgen daarom alles op de voet. Vooralsnog wachten we alle ontwikkelingen af en kom ik nu eerst terug op die anemoon.
Lees verderVoor het tweede jaar op rij werkte de OntwerpAcademie samen met consumentenbeurs TuinIdee. Studenten Tuinarchitectuur en Plantenkennis verzorgden ontwerpschetsen voor bezoekers en gaven Plantenadvies. Nieuw dit jaar was de tuinontwerpwedstrijd die TuinIdee uitschreef onder de studenten. Babette van den Brink en Jurgina Feith waren de gelukkige prijswinnaars, hun ‘Tuinen van de Toekomst’ werden op de beursvloer aangelegd als inspiratietuin. Lees hier een interview met beide studenten.
Lees verder“Als ik begin aan een ontwerp kijk ik eerst naar de bestaande kwaliteiten van de plek. Ongeacht ligging of formaat, er is altijd kwaliteit te benoemen. Vervolgens zoek ik naar een verbinding tussen de woning en de tuin en probeer het verhaal dat de bewoners willen vertellen een podium te geven. Of juist een plek te creëren waarin nieuwe verhalen tot stand kunnen komen.” Corine de Zeeuw voltooide dit voorjaar de opleiding Tuinarchitectuur. In een nieuwe serie kijken oud-studenten terug op de lessen en vertellen hoe het nu met ze gaat.
Lees verderMomenteel wordt de ecologische waarde van onze omgeving steeds actueler en kennis van inheemse planten is hierbij onmisbaar. Door de natuur in te trekken, kun je de structuren van de diverse plantengemeenschappen herkennen en de vele inheemse planten die we tijdens de cursus Plantenkennis Compleet behandelen, in hun natuurlijke omgeving bestuderen. Zoals bijvoorbeeld in het Vechtplassengebied, een laagveengebied in Midden-Nederland met een Europese beschermde status.
Lees verder